Hogyan lett az elektronikus zene „tesó” központú

Hogyan lett az elektronikus zene „tesó” központú

Tagadhatatlan, hogy az EDM trónra kerülésének fél évtizede óta teljes mértékben átalakult az elektronikus zenei kultúra és minden, ami ehhez a világhoz tartozik. A változás azonban korántsem állt le, folyamatosan zajlik, és egyelőre lehetetlen lenne megmondani, mi lesz ennek a vége. Minden országnak és minden nagyobb városnak meg lesz a maga története, amihez az is hozzátartozik, hogy az adott helyen milyen mértékben sikerült fenntartani az egyensúlyt az EDM és az underground elektronikus zenei szcéna között.

A SiriousXM rádió egyik műsorvezetője, Ben Harvey saját blogján hívta fel a figyelmet arra a jelenségre, hogy az európai buli kultúra központja hogyan tolódott át Amerikába, főleg New York városába és ez milyen változásokkal jár az elektronikus zenei világban.

A meleg bárok az ősei mindannak, amit manapság elektronikus tánczenének (EDM) hívunk. A történelemkönyvek szerint kezdetben Madonna is csak egy kalapos lány volt a nagy alma Danceteria nevű klubjában. Lady Gaga is a meleg közösségnek köszönheti első sikerét. Aztán amikor az EDM berobbant a köztudatba, szintén a meleg bárok voltak az elsők, amik támogatták a műfajt. Afrojack maga is beismerte nemrég, hogy kezdetben mindez csak a meleg és underground körök zenéje volt, csak most lett ennyire menő és elfogadott. Valójában ezek a nagyobb meleg szórakozóhelyek már meg is szűntek, évről évre hanyatlott a látogatók száma. Az ezredforduló után az elektronikus zene már nem volt többé szexualitáshoz kötve. Napjainkban az EDM nem is szól másról csak a tesóságról, a heteroszexuális férfiak közötti szoros barátságról, a nők és a melegek pedig teljesen perifériára kerültek. Hogyan változhatott meg egy évtized alatt minden ennyire radikálisan?” – veti fel a fontos kérdést írásában Harvey.

VpY8M8N

A félmeztelen férfiak tengerének látványa mindig együtt járt a műfajjal, de mostanra a legnagyobb fesztiválokon mást sem látni, mint kigyúrt csávók tucatjait, akik öklükkel pumpálnak a levegőbe. Ahelyett, hogy leszólítanák a mellettük álló csinos lányt, inkább egymás társaságát keresik. Korábban lányok ültek a nyakukban, most a haverjaik, ahogy a közösen imádott DJ fellépésére tombolnak.” – elemzi tovább a nyíltan homoszexuális újságíró a jelenséget.

Emmanuel Top in Budapest (Extended Set)

Az egész ott kezd igazán érdekessé válni, mikor Harvey párhuzamot von a meleg tánczene és az EDM fesztiválok között, rámutatva, hogy ezek a modern elektronikus zenei kultúra előzményei. Az újabb generációk számára már semmiféle szexuális töltet nincs ezekben a zenékben.

A „tesósodás” folyamata rámutat, hogy mennyire megváltozott a szexualitáshoz való hozzáállás. A millennium óta felnőtt generációk 74 százaléka támogatja a melegházasságot, így imádni egy olyan műfajt és szubkultúrát, ami korábban teljesen a melegeké volt, manapság egyáltalán nem fura.”

Először a meleg közösség fogadta magába ezt a kultúrát, majd mikor a szexuális orientáció kérdése egyre kevésbé volt fontos, hanyatlani kezdett az ilyen bulik közönsége, ezt az űrt töltötte be az EDM mozgalom.

musicfestivallballs

A kilencvenes években és a kétezres évek első felében az elektronikus zene egyfajta díváskodásról szólt. A középpontban főként olyan női énekesek voltak, akik ripacsságukkal kivívták a tiszteletet, mint Madonna, Janet Jackson, vagy Cher. Nem is csoda, hogy az erős női karaktereket mindig tisztelő meleg közösség elsődleges célközönség lett. Azóta viszont a DJ és producer szerep lett menő és divatos, akik általában kőkemény, laza férfiak. A több tízezres tömeg számára a fellépő csak egy apró pont a színpadon, de egy hatalmas keverőpult mögött áll, ami egy modern pulpitusnak felel meg a szemükben. A Dance egy nemzetközi sikerszörnyeteg lett, de közben teljesen kiszorultak azok a dívák és a meleg közösség, akik elindították az egészet.

Ennek pedig nem más az oka Harvey szerint, mint a közösségi médiában való állandó szereplés. A DJ-k nem csak zenészek többé, hanem valóságos szupersztárok, akik milliókat keresnek, és nem szégyellik ezt mutogatni. A fiatal férfiak együtt csodálják a hatalmas jachtokat és magánrepülőket, a drogbárók életszínvonalán nagyzoló sztárokat és már nem egyszerűen felnéznek rájuk, vagy szeretik a zenéjüket, hanem olyanok akarnak lenni, mint ők. A nők és a melegek pedig sokkal inkább a klasszikus rajongás megtestesítői, így kiszorultak a pályáról.

Az EDM kultúra aszexuálissá válása mindenképp egy elfogadóbb társadalmi változás eredménye, de vajon ez a tesók által dominált újfajta mozgalom lehet majd akkora hatással az elektronikus zenére, mint az a melegektől kiinduló house zene, ami az egészet elindította?

Harvey teljes cikkét a blogján olvashatjátok el.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Emmanuel Top in Budapest (Extended Set)

pop-up