Hogyan csinál sztárt a közösségi média a Dj-kből

Hogyan csinál sztárt a közösségi média a Dj-kből

[dropcap size=small]N[/dropcap]apjainkban a közösségi média a zenészek karrierjének egyik legfontosabb alappillére, aki tudja használni ezt az elképesztő véleményformáló és alakító hatalmat, az a tehetség legkisebb szikrája nélkül is híres lehet.

A közösségi hálón történő reklámozás és menedzselés mögött pedig a szocializáció iránti vágy helyezkedik. A lehetőség, hogy rajongóként betekinthess kedvenced mindennapjaiba, első kézből, magától az imádottól szerezd meg az információkat, a paparazzik helyett pedig a saját képeiket nézegethesd. A zenészek életébe pedig soha nem lehetett ennyire belelátni, mint manapság, nem csak a turnéjukon követheted őket, nem csak az újságban olvashatsz róluk, vagy egy interjúban, hanem minden apró és jelentéktelen gondolatukat ismerheted, tudhatod, hogy milyen filmeket néznek, milyen zenét szeretnek, mit vacsoráztak, hol jártak. A legnagyobb rajongótáborral pedig manapság a zeneiparban az Dj-k rendelkeznek, akiket több millióan követnek világszerte. David Guetta 55, Calvin Harris pedig 11 millió követővel rendelkezik, ezek a számok pedig egyre csak nőnek, a mögöttük álló márkák pedig maximálisan ki szeretnék ezt használni. Harris nem rég szerepelt az Armani alsónadrág reklámjában, míg Guetta aláírt egy több millió dolláros szerződést a Tag Hauer óramárkával.

A közösségi háló teljesen átalakult annak érdekében, hogy egyre jobban kielégítse azt a vágyunkat, hogy gondolatainkat eljuttassa azokhoz, akikhez csak akarjuk. Max Doyal, a Hello Social nevű cég elnöke és pontosan ennek a jelenségnek a kiaknázásával foglalkozik. Szerinte két részre osztható az egész, először is a közeli ismerőseinkre (Facebook), másodszor pedig az olyan platformokra, ahol magunkat próbáljuk közvetíteni bárkinek, aki odafigyel (Twitter). Ennek a kettősségnek köszönhetően az egész internet átalakult, személyesebb, harsányabb és erőteljesebb lett tőle.

„Először voltak a honlapok, amiken nem volt felhasználó által közzétett anyag, aztán megjelent a kommentelés, valamint a fórumok. A Facebook már nem is hálózatként jelent meg, hanem a tartalom készítésének új helyszíneként. Mostanra pedig mindegy hol vagy épp a neten, hozzáférésed van megosztáshoz, értékeléshez, véleménynyilvánításhoz, ami összeköti a tartalmakat a követőiddel, barátaiddal.” – fejti ki bővebben az átalakulást Doyal.

70589d5c-09eb-4bae-a6d9-4dca38ab37fa_zpsqflor9em

Get Frisky / Cinema Hall Season Closing

Hogyan használják a zenészek a közönségüket?

Általában a közösségi hálón keresztül elérhető közönség azokból áll, akik feliratkoztak az előadó által közzétett dolgokra. Ez egy olyan tömeg, amely rendszeresen látja az üzenőfalán az előadók által megosztott tartalmakat, sőt sokszor alapból az adatlapját célozza meg, hogy első kézből informálódjon. Ezáltal fontos, hogy tisztában legyenek, sőt megérezzék, hogy a követőik milyen tartalmakra vágynak. A zene egy nagyon hatásos módszer ebben a körben, szóval ha például Carl Cox megosztja a véleményét egyes előadókról, vagy kiposztolja, ő mit hallgat, az érdekli a rajongóit.

Ennek tudatában pedig a nagy világmárkák elképesztő pénzeket fektetnek az ilyen módon történő reklámozásba.  A zenészek pedig a legnagyobb célpontok, akikre felnéznek mások, akiket csodálnak. Feltűnt például, hogy a nagy sztárok szinte kivétel nélkül saját tartalmakat posztolnak? Mert ettől közelebb érzed magad hozzájuk, így nem törik meg a varázs. Sőt sokszor odáig mennek, hogy külön beceneveket találnak ki a rajongóiknak, mint a Beliebers, vagy a Skrillers/Skrillettes.

8a58a04b-cee8-4055-b079-5335e300c45c_zpswbgu6dnz

Mit jelent, ha lájkolsz és megosztasz?

Diplo és Jack U partnere, Skrillex az egyik legjobb példa arra, hogyan lehet rajongókat toborozni az interneten egyszerű böngészőkből.

A közösségi háló a legjobb módja, hogy személyessé tegyél egy márkát és a követőid mindennapi életének, rutinjának kellős közepébe csepegtesd.” – magyarázza Doyal.

Ezt használja ki Diplo is, aki turnéja dokumentálásával nem csak zenéjét, de saját termékeit is reklámozza, a posztok szövegével pedig, amik gyakran még helyesírási hibáktól is hemzsegnek, elérhető közelségbe helyezi magát rajongói számára, akik lassan barátként tekintenek rá. Számukra az a legjobb, ha az emberek a termékeikről és róluk beszélnek, ennél pedig nincs jobb és kevésbé feltűnő módja, mint az interneten való állandó aktív jelenlét. Diplo Twitterén például állandóan nyílt kérdezz-felelek esteket tart rajongóinak, ahol bármilyen kérdést feltehetnek neki, válaszol.

90f3c451-d897-4bf7-9e68-470c5b6b1e51_zpsv5qxlfse

Ennek ellentéte Seth Troxler, aki inkább nyíltan próbálja felfedni a zeneipar, különösen az elektronikus részleg visszásságait, problémáit, ennek megvitatására pedig a közösségi médiát használta egészen addig, míg meg nem unta a véleményét ellenzők trollkodását, azóta nem nagyon foglalkozik az internettel. Sikerességét minőségi zenéje mellett ő is a médiában való szereplésének köszönhette, az önreklámok helyett azonban a nézetei és humoros posztjai keltették fel a közönség érdeklődését.

Üzenet közvetítése

A közösségi média manapság már a zenék megjelentetésének legelterjedtebb felülete, Youtube, Soundcloud, esetleg Facebook poszt formájában debütál egy szám, videoklip, de akár egy egész album is. Ennek segítségével nem csak a nagy kiadók, de az amatőr, feltörekvő zenészek és közönségre találhatnak. A Jay Z által elindított, Spotify és Deezer szerű Tidal ezeket a lehetőségeket szeretné kihasználni, de olyan módon, hogy a zenészek is jól járjanak és a fogyasztók is. Ez is mutatja, hogy az internet mennyire átveszi a zeneipar közvetítő közegét a boltok helyett, hiszen Béyonce, Deadmau5 és Kanye West is bejelentette, hogy a Tidal-on mutatja majd be először legújabb munkáját.

Követők pénzzé alakítása

Egy dolog, hogy vannak követőid, és megint egy másik, hogy hogyan lehet ebből megélni. Manapság sok cég a közösségi médiákon keresztül applikációk segítségével könnyíti meg a netezők dolgát, így ha rámész kedvenc előadód oldalára, akkor már ott is tudsz venni koncertjegyet.

Más részről pedig a követők számának van egyfajta visszajelző értéke, sokan ezek alapján ítélik meg, hogy egy előadó, vagy banda mennyire jó, hány embert tudott megfogni. Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy valaki csak ezen keresztül is világsztár lehet, elég Justin Bieber-re gondolni, aki Youtube-ra posztolta dalait és Facebookon próbálta népszerűsíteni azokat. Sokan követik ezt a példát és a közösségi média egész csokrán keresztül próbálnak vásárlókat toborozni. A rendszer pedig olyannyira működik, hogy a zenei lapok olvasóinak száma elenyésző az egyes szupersztárrá váló internetes celebek posztjai és megosztott tartalmai mellett, vagyis a közösségi média jóformán átvette az újságírás szerepét és a hivatásos firkászok helyett maguk az interjúalanyok, a cikkek tárgyai, a sztárok osztják meg véleményüket, zenéjüket a közönséggel.

d35e76f7-0042-45ea-a169-7577ca354da4_zpsqzksfoz7

(Pulse)

Get Frisky / Cinema Hall Season Closing