A rave kultúra rövid története

A rave kultúra rövid története

Az elektronikus zenei kultúra, a DJ-k sztárstátusza és minden, amit ma a bulizásról tudunk, a rave kultúrában gyökerezik. A rave története pedig egészen az ötvenes évek Angliájáig nyúlik vissza, a szót ugyanis ekkor kezdték el használni a Soho negyedben féktelenül szórakozó fiatalságra.

A kifejezés nagyon hamar elterjedt és a hatvanas évekre már szinte minden angol nyelvterületen ravereknek nevezték azokat, akik megállás nélkül bohém bulikban vettek részt. További hasonlóságot mutatott a rave ma ismert jelentéséhez, hogy minden olyan eseményt így neveztek, ami nem hivatalos helyszínen zajlott, hanem például garázsokban, elhagyott épületekben, vagy kint a szabadban.

5483a

Az első elektronikus zenei hivatkozás a rave szóhoz 1967-ben történt, mégpedig a Beatles legendás dalszerzője, Paul McCartney által, aki Million Volt Light and Sound Rave néven rendezte meg kísérleti elektronikus műsorát, de a hatvanas évek végére a kifejezés teljesen kiment a köztudatból. Egészen a nyolcvanas évek első feléig nem is nagyon használta senki, egyetlen fontos kivétellel. David Bowie korszakalkotó számának, a Drive-In Saturdaynek a dalszövegében hangzik el a mondat: “It’s a crash course for the ravers.”

A nyolcvanas években kezdődött meg az elektronikus zenei irányzatok, különösen az olyan pszichedelikus alműfajok virágzása, mint az acid house, vagy a techno. A rave kultúra bölcsője egyértelműen Chicago, hiszen itt született meg az egész acid house mozgalom, amikor DJ Pierre egy használt cuccokat árusító boltban rábukkant a Roland TB-303 basszusgenerátorra, majd elkészítette vele az Acid Tracks című számot.

A szubkultúra szinte azonnal átterjedt Európára, különösen Angliára, itt hódította meg a közönséget először és vált igazán fontossá. Ennek egyik fő oka az volt, hogy akkoriban került válságba a textilgyártás az országban, így nagy gyárépületek, raktárak váltak hirtelen üressé, amik tökéletes helyszínül szolgáltak a rave bulik számára. Azonnal meg is jelentek az illegális raktáros rave partyk, a Stone Roses nevű britpop banda tagjai az elsők között szerveztek ilyeneket Manchester városában. Az ürügy eleinte az volt, hogy videoklipet forgatnak, azért jön ennyi fura kinézetű ember egy raktárba, de pár hónap után a rendőrség kezdett gyanakodni.

b389383e9bd57b1c21bfb7a4cfc0c962

A szcéna olyan népszerű lett, hogy hirtelen a nagy, menő klubok is elkezdtek acid house zenét játszani, az igazán sorsfordító pillanat azonban az volt, amikor Paul Oakenfold és barátai elutaztak Ibizára, majd hazalátogatva megpróbálták visszaadni a sziget egyedi hangzásvilágát és dizájnját, ezzel megszületett a modern klubélet. Ekkor kezdték el újra használni a rave szót, amivel az egész mozgalmat jellemezték.

boysown-oakenfold

A kilencvenes évekre a rave bulikon egyaránt szólt acid house, house, techno, oldschool jungle és electronica, nem műfajmegjelölés volt, hanem egy szubkultúra, egy társadalmi réteg és egy sajátos szórakozási forma, életstílus leírása. Hivatalosan 1989-ben kezdte el a média is rave buli néven emlegetni ezeket az eseményeket, miközben az Egyesült Királyságban már több tízezer fős eseményeket rendeztek. Ennek hatására Európa többi részére is fokozatosan átterjedt az új őrület, főleg Berlin kapta el a rave lázt. Dr. Motte is a sorozatos angol bulik miatt kezdte el úgy érezni, hogy valami hasonló hiányzik a német társadalomból, ez lett 1989-ben a mára legendás Love Parade.

dr-motte02-BM-Berlin-Berlin

Ekkorra a rendőrség és a politikusok is felfigyeltek ezekre a gyakran kábítószerekkel összeköthető nagy rendezvényekre és mindent megtettek a betiltásukért, az Orbital nevű londoni körgyűrű mentén azonban folyamatosan virágzott az elhagyott ipartelepek mélyén a rave kultúra. Az esemény estéjéig titokban tartották a helyszínt, általában telefonon, titkos honlapokon és célzottan elhelyezett, kódolt szórólapokon terjedt a bulik híre, nehogy bármi is megzavarja az önfeledt szórakozást. Ez a hagyomány a mai napig él az underground rave körökben, de sajnos egyre ritkábbak az ilyen szabadelvű események.

Rave_in_Brooklyn

Az öltözködést kezdetben a könnyed, sportos ruhák jellemezték, hiszen ezekben volt a legkönnyebb táncolni, majd ahogy az MDMA használata egybefonódott a kultúrával egyre inkább kezdtek olyan kiegészítőket hordozni, amelyek segítenek a szer okozta mellékhatások enyhítésében, például fokcsikorgatás, légzészavarok, vagy pont ráerősítenek a boldogságérzetre, mint például a világító rudak. Ebből nőtte ki magát az a sajátosan rave öltözködés, amit a színes ruhák, bolondos kiegészítők, furcsa frizurák jellemeznek.

RaveOUTDOORS_2074293b

A kilencvenes évek közepére olyannyira elfogadottá vált a rave, hogy a zenei toplisták élére kerültek az elektronikus zenék, tévék játszották a klipjeiket, de tematikus magazinok és újságok is megjelentek neves kiadók gondozásában. Napjainkra pedig olyan szinten alapvetővé vált, hogy az alapvetően rockfesztiváloknak indult rendezvények is arculatot váltottak, a leglátogatottabb zenei rendezvények pedig egyértelműen elektronikus vonulatot képviselnek, de bizonyos mértékben mainstream is lett a kultúra, ugyanakkor párhuzamosan tovább él az underground változata is, ami a mai napig olyan, mint amilyennek létrejött.

 memberofmayday_cover

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Legendary Moments pres. Darin Epsilon & Fernando Ferreyra