Új rovatunk: FehérCímke – Dán underground kvalitás a Token Records gondozásában

Hétfő lévén szerkesztőségünk továbbra sem tétlenkedik a reggeli kávénk elfogyasztása után. Hogy is pihenhetnénk, hiszen a globális munkánknak köszönhetően özönlenek a megjelenés előtt álló zenei újdonságok hozzánk! Új rovatunkban minél gyakrabban találkozhattok majd exkluzív, bemutatásra szánt anyagokkal, lehetőség szerint (sőt biztosan) bőven a hivatalos megjelenés előtt. Ez a FehérCímke!

Hogy mi történt? Jött egy srác Dániából, durvultak a dallamok, durvultak a hangzások, nyersebb lett az összkép. Hogy mi nem változott? Továbbra is zeneileg mértéktelenül cizellált, művészien kiterjesztett dallamok uralják a terepet, ez a Ctrls, aki 2012-es, szintén „Tokenes” megjelenése után újra nagyot domborított!

A dániai terepviszonyok sokkal inkább valók egy hegymászónak, mint egy elektronikus zenei művésznek, minden kétséget kizáróan a tehetség ápolására, a ranglétrán való előrenyomulásra nem a legjobb szülőhaza.

Mi azonban imádom az ilyen különleges utazásokat! Mert ha az ember egy ehhez hasonló lemezt foghat virtuális kezeibe (a most megjelenő lemezt a kiadó jóvoltából már jó pár napja hallgathatjuk), az mindjárt minden sztereotípiát maga mögött hagy és veti bele magát egy hamisítatlan futurisztikus utazásba. A mai napon, február 16-án megjelenő Ctrls kiadvány nem a szokásos éleken táncol, a három track mindegyikére jellemző a jövő erőteljes kutatása, a sajátságos, jellegzetes audióélmények egymás mögé felsorakoztatása.

Ctrls_Press_Pic

Velősen indul az ’Incoming Data’, amivel mindjárt meg is kezdi a koppenhágai fiatalember az utaztatást. A popularitás teljes fokú hiánya érződik minden hangon, ütemen, az ő esetében ez a minőség iránti elkötelezettséget is feltételezi. Kvalitált hangzásvilág ez, túlzásba vitt örömködéstől mentesen, vegytisztán. Talán mintha nem is dalok, hanem zenével megjelenített képek sorakoznának itt, ahogyan szépen másodpercről másodpercre haladunk előre az alkotásban. Tény, hogy a hallgató szinte valóban a saját bőrén érzi a végtelenséggel folytatott küzdelem nagyszerű hiábavalóságát.

TOKEN50_ArtworkToken_Logo

Az már első hallgatásra is kiderült, hogy ezúttal sikerült elkerülni a stílusból adódó legnagyobb csapdát: a túlzásba vitt monotonitás miatti unalomba fulladást. Aszimmetrikus elemek új köntösbe ágyazva, rinocérosz méretű bassline-ok sokaságával kiegészülve teszi igazán zseniálissá a nyitó tracket, az aciddel összemázolt kiállás pedig minden kritikán felülien zseniálisan működik!

A ’The Disparates’ első másodpercei gondolkozásra késztették agyunkat. A hat perces szerzemény monotontűrő képességünket is előcsalták, ami azonnal ambivalens érzéseket szabadított fel bennünk. Márpedig egy zenére ekkor lehet igazán elégedetten csettinteni. A track meglepő, a kiállás zseniális, és hatványozottan érdekfeszítő. Nem véletlen, hogy Ctrls esetében felmerül szerkesztőségen belül is a stílusbeli címkézés lehetőségének teljes hiánya.

A Ctrls az Ctrls, a ’The Disparates’ pedig ennek a sajátos művésznek a teljes kiteljesedése. Negatívat is kellene mondani, de nehéz, hiszen még megérteni sem tudtuk az elénk táruló új világot, amelyet a dán úriember nyitott meg számunkra.

A harmadik szám egyenesen az orrunkon keresztül vezet minket. Jó szaglásunk van ugyan a zenei ízlésficamok felkutatására, de ez esetben teljesen tanácstalanul szemléltük, és füleltük a dolgokat. Az ’Externalizer’ elegáns, néhol keserédes hangjai feltöltenek, és mint tudjuk, egyetemes szépség ugyan nem létezik, mégis kijelenthető: ez a zene szép! Persze a közegünkön kívül körbe röhögnének minket, de lássuk be: a szépség mindenkinek mást jelent.

Az Externalizer megragadja a hallgatót, bár első hallásra nem jönnek át a zenék fő erényei, amik egyértelműen a kiszámíthatatlanság, és merészség. Ugyan nem CTRLS fogja a mainstream underground zenei paradoxonát megfejteni, mégis ez egy bizonyos muzikális extremizmus.

Nem is tudjuk, mivel lehetne lezárni egy ilyen kérdőjelekkel átitatott megjelenést. Elképzelt sercegő neoncsövek pislákoló alig-fényei kúsznak a mocskos falakra, gondolhatjuk első körben. Kedvesen nevetgélő pillangók a dombok felett cikázva – ugrik be egy másik pillanatban.

A ’Users’ egy igazán remek megjelenés, mely elsőre talán egy picit kevésbé lelkesített fel, mint amennyire valójában magával ragadó. Mert az!
Kikapcsoló, kellemes hallgatnivaló, ami lazán felüdíti az embert, és a klubokban is mély, aszimmetrikus nyomot hagy majd maga után.

10/8

Tracklist:

A. Incoming Data
B1. The Disparates
B2. Externalizer