Observer Interjú

Observer Interjú

DJ Observer neve már pályája elején, 1998-ban Ausztria vezető dj-i közé emelkedett. Minden a Biosphere fesztivállal kezdődött Bécsben, ahol DJ Observer, mint legifjabb lemezlovas, ahol olasz progresszív és hard trance zenékből álló szettjével vadította a közönséget. Később Az AUSTRIAN TECHNO AWARD-on a “Legjobb hazai DJ” kategóriában jelölték, ahol a 3. helyet szerezte meg. Ő maga szívesen hívja zenéjét „haladó elektronikus tánczenének”.

1934137_22775210269_2564_n

1998-ban álltál először nagyközönség elé a Biosphere fesztiválon, nem sokkal ezután jött a berlini Loveparede. Milyen érzés volt? Izgultál? Volt benned egyfajta megfelelési kényszer?

A Biosphere rendezvényein kezdődött a karrierem, ez afféle ugródeszkának számított a pályámon. Egy év múlva már több mint egymillió embernek játszottam, és még túl fiatal voltam ahhoz, hogy ilyen magaslatokba kerüljek. Azt kell mondanom, hogy ahányszor csak kiállok a közönség elé, lámpalázam van, de ez a munkám része, és abban a pillanatban, amikor megszűnik, ígérhetem, hogy többé nem lépek fel.

Milyen lehetőségei vannak egy újoncnak, hogy bekerüljön nagyobb rendezvényekre, megismerjék a nevét?

Ez most nehezebb, mint tavaly. Muszáj, hogy jól ismerj valakit a nagy promóterek közül. Nekem se könnyű bekerülnöm egy nagy fesztivál line up-jába, de például a Deadcode bízott bennem tavaly, ezért is nagy promóterek. Nagyon megbecsülnek engem az országotokban, és az emberek jól ismernek.

 A Biosphere fesztiválon olasz progresszív és hard trance zenékből álló szettel hódítottál. Azóta is megy még nálad az olasz-vonal? Miben különbözik ez a többitől?

Nem, nem 2009-ben! Ez egyfajta mozgalom volt a 90-es évek végén, azóta sokkal transzosabb irányt vettem, ami Ausztriában nem működik, ezért is járok vissza olyan sűrűn Magyarországra. Az elmúlt két évben ismét váltottam, „haladó elektronikus tánczenére” – ahogy én hívom. Ez nem egyszerűen csak trance, house vagy progresszív, hanem egy mix, amit különböző irányokba el lehet pörgetni a színpadon.

Miért egyedi a bécsi Biosphere rendezvény?

A Biosphere már nem működik, talán a Stargate Group jövőre újraindítja, de pillanatnyilag egy prémium szérián dolgoznak David Guett-ával és Fedde le Grand-tal. Nagyon sikeresen egyébként, jó úton haladnak, egyenesen előre néznek! Ott lesz dj Tom Snow, aki Ausztria egyik leghíresebb house dj-je.

1934137_22775225269_3571_n

Az AUSTRIAN TECHNO AWARD-on a “Legjobb hazai DJ” kategóriában jelölték, ahol újoncként a 3. helyet szereztél. Mennyit segített ez a karriered fellendülésében?

Nagyon sokat segített! Nehéz volt, mert tutira első akartam lenni a kezdők között, a visszajelzés félelmetes volt, az emberek az első pillanattól mögöttem álltak, de a legjobb hazai dj kategóriában olyan helyi hősök voltak, mint Joro vagy Rokis, így megelégedtem a harmadik hellyel is. Összesen voltam vagy 21 éves…

Mikor és miért merül fel az igény egy dj-ben, hogy booking-tevékenységet folytasson, illetve saját ügynökséget indítson?

A Titan International-nek dolgoztam a Philipp Straub aka Felipe-pel. Így sokkal könnyebbé vált számomra a menedzselés része, a turné-szervezés, a nemzetközi sztárok szerződtetése. De nem érzem küldetésemnek egy ügynökség felállítását. Most minden energiámat a Navida Music, Navida Records és a Navida Nights projectjeibe fektetem.

Mi volt az, amit másképp, jobban akartál csinálni a saját cégedben? Milyen tipikus hibákat kell ilyenkor elkerülni?

Igazán semmit. Minden hibából tanultam, ha elkerültem volna őket, nem tanultam volna ennyit. Ez az élettel jár. Cselekvő tanulás – ez a mottóm.

Te alapítottad a Groove Production-t és a Navida Records-t. hogy függ össze a kettő és mi a különbség?

 A Groove Productions még a Navida Records előtt volt. A GP az első gyerekem, amivel az egész szcénát próbáltam felrázni. Minden tökéletes volt, de még nem volt itt az ideje, hogy az eljuttassuk az emberekhez ezt a transzosabb zenét, persze lehet, hogy csak a csapatom nem volt elég felkészült. A Navidával teljesen más a helyzet. A stúdióban Daniel Heatclif-fel dolgozom, aki ilyen dolgokban a legjobb társ. Sokkal több tudással rendelkezem már arról, hogy egy márkát hogy lehet felfuttatni. Hitvallásunk a nemzetköziség. Nem is álmodtam róla, hogy ennyi új dolgot fogunk megvalósítani és kiadni az elmúlt két évben. A legnagyobbak támogattak bennünket Armin van Buuren, Tiesto, Marcus Schulz – mindenki feltűnik a kiadványainkon. Ezért gondolom, hogy jó úton járunk, a jó csapattal.

Jártál már a budapesti Sziget Fesztiválon. Mi tetszett benne? Szerinted egyedi a többi európai fesztiválhoz képest?

A Sziget számomra az egyik legjobb és legismertebb fesztivál Európában. Még a pályám elején léptem fel ott először, a nagy nevek előtt, aztán vagy négy-öt évig nem jártam a fesztiválon. Augusztusban viszont Ferry Alongside-dal tértem vissza, már headliner-ként, és arra lettem figyelmes, hogy a közönség vágja a számaimat, a mixeimet. Ezzel adtuk el a „Dust & Heatcliff” néven futó trance-projectünket, amivel egy évre a John Askew nevéhez fűződő Discover Record-hoz kötöttük magunkat. Küldtem egy youtube-linket John-nak, ahol az „Eastern Dawn”-t játszom a Szigeten, és a közönség őrülten üvölt a háttérben. 24 órán belül megvette az ötletet!

Hogy viszonyul a közönség a nagy látványhoz, show-elemekhez? Ma már elkerülhetetlen?

Igen, és őszintén szólva, egy dj-nek manapság igazi szórakoztatónak kell lennie. Nem is értem azokat a szervezőket, akik csak azért szerződtetnek egy dj-t, hogy eljátszogasson. Show-t kell csinálni, és szórakoztatni a közönséget!

1934137_22775220269_2896_n

Mondhatjuk, hogy egy jó buli során egyfajta transzállapotba kerül a közönség, sőt maga a dj is?

Ez abszolút így van! A hallgatóság egy magasabb szintre röpít, amikor zenélek, ez néha olyan érzés, mint tizenkettedik játékosnak lenni a futball-pályán – ha érted, mire célzok. Amikor az utolsó tíz percben a közönség mindent beleadva bíztatja a csapatát, amelyik nyer is. Amikor zenélek, a közönség tol előre, és nem akarok leállni. Ilyenkor nagyon nehéz elhagyni a színpadot.

Ha jól tudom Paul van Dyk nagy kedvenced. Ő mitől lett idol?

Amióta csak zenélek, ő jelenti az inspirációt – bármivel, amit csinál. Sok éven át a frontvonalban küzdöttem az osztrák trance-zenéért, támogatva a valódi ttrance-hangzásokat – nem túl sok sikerrel. Amikor Paul Ausztriában vagy Magyarországon játszik, többnyire ezért állok mögé. Az elmúlt évben nálam csak ő teljesített százon, ez a tisztelet alapja. A közelébe léphet Armin Ranked is. Mindkettőjükkel találkoztam már, és nagyon kedvelem Armint is. Nyitott ember, ráadásul az egyik legérdekesebb egyéniség azok közül, akikkel találkoztam a szakmában.

Merre tud továbblépni ma az elektronikus zene?

Ha meg tudnám mondani, 2-3 éven belül nagyon gazdag lennék. Szerintem a stílusok egyre inkább keveredni fognak, aztán majd visszatér a differencializálódás. Az emberek megint specifikusabb zenére fognak vágyni. Real trance, pure house – semmi keveredés! Talán….

Korábban nyilatkoztad, hogy a magyar közönség különlegesen nyitott. Most is így gondolod?

Természetesen! Sokkal inkább, mint az osztrákok, bocs kedves honfitársaim, de tényleg jobban szeretem a magyar partyarcokat!

Silvi Pearl énekesnővel is dolgozol. Mikor támadt igényed a vokalitásra? Milyen izgalmakat rejt egy ilyen fúzió?

Tudod, nincs túl sok jó énekes Ausztriában. Sajnos nem tudok havonta egy-egy lemezfelvétel vagy fellépés kedvéért repülőjegyet és gázsit fizetni egy olyan nagyszerű énekesnek, mint Kirsty Hawkshaw. Jó példa erre a Balaton Sound, ahol Silvi fantasztikusat alakított, pedig nem is terveztük, hogy együtt lépünk fel. Nem is szerepelt a programban, csak elkísért, mert találkozni akart Armin-nal és David Lewis-szal. Az eredmény látható a youtube-on – nincs rá szó! Igyekszem Silvit támogatni, és a 2009-ben megjelenő „World full of regrets” című albumomon már hallható is lesz a hangja.

Mi mindenre számíthatunk tőled jövőre? Új megjelenések, partyk?

Még több jó zenére természetesen! Folytatjuk a „navidázást” is, két új albummal jövünk ki februárban. Kiadásra kerül David Barnes „M.I.L.F.” című lemeze, valamint az imént említett „World full of regrets”, amely tartalmazza majd a Klems-remixet is. Befejeztük már a Solarstones Classic albumra készülő „Halyon” című számot is, amely szintén februárban kerül a boltokba. DJ Shah albumához először egy mix-lemezt dobunk piacra januárban, de nem maradhat el a következő „Dust & Heatcliff” produktum sem. David-del játszunk a WMC-nél a miami Niki Beach-en, a Robbie Riveras Juicy Event-ön. A Navida Night pedig Magyarországra készül!