Kühl: “mi voltunk az ország Twilo-ja, Studio54-e, Fabric-ja, Pachája, Amnesiája”

Kühl: “mi voltunk az ország Twilo-ja, Studio54-e, Fabric-ja, Pachája, Amnesiája”

A Home club a nagybetűs klub volt Budapesten. Mit jelentett számodra ez a hely?

A Home volt maga a profizmus, legalább is szerettünk volna tényleg mindent maximalistán csinálni hazai viszonylatban. Próbáltuk az akkori híres, hirhedt helyek hangulatát “magyarosítani”, mi voltunk az ország Twilo-ja egyben Studio54-e, Fabric-ja, Pachája, Amnesiája… Minden egyben, all in one. A külföldi fellépők sokan hasonlították a helyet, kinézetét és feelingjét a new-yorki Twilo-hoz, ami a korszak egyik legmeghatározóbb helye volt a progressive house érában. Volt szerencsém bulizni is ott és tényleg volt egyfajta hasonlóság. Nekem a magyar Twilo-t jelentette a hely. A Home nekem egyenlő volt a progressive house-zal.

Amennyire a Speed kicsit önmagától és az amatőrizmus bájával vált meghatározó brandé, a Home már tudatos építés eredményeként lett igazi szuper klub. Serényi Gáborral, Serővel még a 90es évek első felében ismerkedtünk meg, később a Meduza (a mai Up) nyitásánál kezdtünk koóperálni, aztán az ex Eplay-ben, Serő irányítása alatt Club Face-ként üzemelő helyen a BPM névhasználati engedélyével újraindítottuk a Heaven klubestet. Chriss Ronson, Pöli, Sur-prise és én zenéltünk. A Home nyitása előtt Serő megkeresett, és sokat ötleteltünk is a néven, design elemeken, hangon, fényen. Emlékszem, hogy akkoriban sokat jártam Londonba lemezekért és Gábor mindíg hozatott magának “szakmai” újságokat. Sanda gyanúm, hogy így talált rá a névre is, hiszen akkoriban még működött egy londoni Home is, de a későbbiekben nem volt ebből probléma. A nyitás, emlékszem, nem volt túlságosan nagy dobra verve, Serő a fokozatos közönségépítés híve volt, hitte, hogy van olyan a hely, hogy “maguktól” idejöjjenek az emberek. Kezdetben így nem is e-zene volt, hanem inkább funky és R’N’B szólt. Ezzel egy baj volt: a klub designja nem igazán passzolt az akkori funkista közönség izlésével, mennyiségével és a hely sem a belvárosban volt, ezért kb 1-2 hónap nyitvatartás után megkeresett, hogy a Heaven bulikat kezdjük el szervezni. Tudtam, hogy a mi kapacitásunk nem lesz elég egy ekkora klub megtöltéséhez, ezért megkérdeztem a BPM tulajdonosát, Molnár Bélát, hogy lenne-e kedve a korszak legkomolyabb DJ-ivel bulikat szervezni nem csak Kecelen, hanem Budapesten is? Szerencsére úgy hozta a helyzet, hogy igent mondott, és így indultak útjára a BPM/Heaven bulik. Az első állomás Nick Warren volt, és aztán jött még rengeteg név az első évben: Steve Lawler, Danny Howells, Seb Fontaine, Anthony Pappa, Sasha, Sander Kleinenberg…stb. Ezek a bulik alapozták meg igazán a Home hírnevét. A progressive bulik sikerei mellett a kommerszebb közönség meghódítása is cél lett, így született meg a Home első saját “brand”-je, a 69.

Melyik buli volt az igazán a mai napig emlékezetes esemény?

Minden buli emlékezetes, a nyitóbuli Nick Warrennel, mert nyitóbuli volt, Pappa zenei utazásai és az a mixelés, amit csak ő tud, az, hogy Danny Howells 2x sem volt képes elérni a repülőjét… De harmadikra sikerült és itt is volt, a Lawler féle mély és sötét feeling… Persze a Sasha buli, úgy ahogy volt… De mondhatnám a számomra megtisztelő Check magazin díjkiosztó bulit is.

Szívfájdalmak? Vagy egyszerűen minden rendben volt?

Sajnos egyszer minden jónak vége szakad, sokszor úgy, hogy nem tudsz tenni ellene, mert összecsapnak a hullámok a fejed felett, és nem lehet egyszerre mindenkinek megfelelni. Hip-hop döntéskényszerbe kerülsz, és akkor választanod kell. Csalódás a legvége is, hiszen a mai napig nem épült semmi értelmes a helyén.

A kistermes/nagytermes sztorik Győrig és Debrecenig is elhalatszódtak. Melyik volt a legviccesebb story?

Akkor vigyorogtam a legnagyobbat, amikor egy nagyon híres DJ megérkezett, kiszállt a kocsiból, és megkérdezte tőlem, hogy apukája, hogy érzi magát, kb hányadik bogyójánál tart. Apuka 3 napig bulizott, elhagyta a repülőjegyét és nem volt egyszerű feltenni a gépre. A végszava az volt, hogy én vagyok a prototípus, a fiam csak a másolat. Blackman volt az afterparty király. De…. psssszt 🙂 Rock ‘n Roll!

A Legendary Moments május 21-ei rendezvényen egymásnak fogjátok adni a pultot a volt rezidensekkel. Ráadásul a Cinema Hall szezonját is ti zárjátok. Mivel készülsz?

Többed magammal zenélni az kicsit más, mint egy saját szett, ilyenkor jön az igazi diszkós véna, hiszen csak ott a helyszínen az adott pillanatban derül ki merre is tart zeneileg és hangulatában a szett, minden ad-hoc jelleggel történek, nagyon erre készülni nem lehet, majd adja magát a szituáció, de hozok magammal mindenből, régiből, újból jó kedvvel, bőséggel. Remélem, hogy emlékezetes lesz ez a “free decks show”!

10830618_888962664457860_6591165604332134672_o

Jól ismered Oliver Lieb munkásságát. Felraksz tőle valamit? Sokan nem is tudják sokszor, hogy bizony ez is Oliver Lieb…

Ezt így előre nem tudom megmondani, mert a többi DJ-től is függ. Lieb-nek rengeteg arca van, hiszen a progressive-en kersztűl a trance-en át a techno-ig, szinte minden műfajban vannak megjelenései, és nem ritkán álnevei is.

Miért volt a Home hangulata olyan, amilyen? Nem lehet, hogy csak a csodás korszak volt a fő ok-okozat?

A Home volt ez első tudatosan felépített szuperklub Magyarországon. Semmi nem volt a véletlenre bízva. Ontották magukból a jobbnál jobb zenéket a producerek, és a mainstream média még nem tudta akkoriban annyira befolyásolni a közízlést, mint napjainkban. Aki kicsit is a szakmában volt és eljött ide, csak jó ötleteket és egy szuper közönséget láthatott, éppen ezért az itt látottakat próbálták akkoriban az ország legtöbb klubjában megvalósítani, ezért a Home hatására akkoriban mentek szerintem a legszínvonalasabb zenék a szórakozóhelyeken szinte az egész országban.

Shootieval újraélesztitek a közös projekteteket…

Elkészült nagyjából még csak egy track, de tervben van több is, sőt beszélünk közös DJ-zős, live-ozos dolgokról is, remélem most nem telnek el évek úgy, hogy nem fejezzük be, amit elkezdtünk. Régen angliai bakelit megjelenéssel is büszkélkedhettünk, Hernan Cattaneo-n át a Sasháig mindenki játszotta a zenénket, sőt, Digweed a Transitions rádió műsorában az EP-nk mindkét darabját játszotta. Ez akkoriban nagyon nagy szó volt, hiszen nem volt ennyi megjelenés, és az interneten sem volt ekkora platform a disztribucióra. Remélem, most kicsit komolyabban fog “üzemelni” a Highrollerz.

Milyen volt a kupadöntő?

A lelátón büszkeség, a pályán ne is kérdezd! 🙂

Top 10 örök zene?

Ez mindig nehéz kérdés, most éppen ezek jutnak az eszembe, és nincs “helyezési sorrend”:

Banco De Gaia-Last Train To Lhasa
Underworld-Dark’N Long
Sasha vs Junkie XL-Beauty Never Fades
Satoshi Tomiie-Love In Traffic
Bedrock-Heaven Scent
Omid 16B feat. Morel-Escape
Echomen-Perpetual
Luke Chable & Danny Bonnici – Ride
Echomen – Thru 2 You (Nova Scotia’s Concrete Remix)
Futureshock – Sparc (Original 12″ mix)

Legendary Moments: #ottHOME & Cinema Hall Season Closing

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Legendary Moments pres. Darin Epsilon & Fernando Ferreyra