Dadub: “alkotunk, nem reprodukálunk”

Srácok, akik képesek valóságérzetünket manipulálni. A minden elemében újszerű előadásmódot és zenei identitást maguknak tudó interjúalanyaink a zenei és szakmai elkötelezettség, elhivatottság ékes példáját közvetítik közönségük felé.

Ittuk a Berlinben nevelkedett (hol máshol) két technikai zseni olasz srác minden szavát egy lassúnak-rövidnek induló interjú útján elindulva. Higgyétek el, a szavak, ahogyan a hangok is, máshogy szólalnak meg, ha éppen a Stroboscopic Artefacts kiadó művészeivel beszélgetünk.

Aztán persze a zene ismét győzedelmeskedett, és mutatta a szavaknak az utat egyre mélyebben beásva magunkat minden fontos aktuális kérdésbe. Interjú következik.

dadub_press_pic_main_72DPI

Get Frisky / Cinema Hall Season Closing

Srácok óriási megtiszteltetés, hogy beszélgethetünk egy nagyot.

Sziasztok! Nekünk megtisztelő, hogy felkértetek az interjúra.

Sokszor elgondolkozunk egy-egy review esetében, hogy ebben a muzsikában mi is az újdonság. A Ti esetetekben inkább azt figyeljük, melyik zenét gondoljátok tovább valami újjal. Agyalással indul egy munka, vagy hirtelen beugrik az ötlet?

Kreatív munkánk során sosem alkalmazunk előre meghatározott vagy bármilyen specifikus metódust, és mindemellett próbáljuk szabaddá tenni a kreatív hullámainkat mindenféle külső nyomástól amennyire csak lehet.

Ha éppen egy kompozíció alatt stresszesnek érezzük magunkat, vagy azt érezzük, hogy ez nem éppen a legmegfelelőbb idő a zenekészítésre, akkor inkább csendben maradunk. Minden, amit mi csinálunk, óriási lelkesedést igényel, és az, hogy zenész vagy egyben azt is jelenti, hogy nincsenek időbeli korlátok, nem kell kapkodnunk, kiteljesedhetünk és megalkothatjuk azt amit igazán szeretnénk. Ha mégis máshogy lenne, akkor valószínűleg egy normális munkát választottunk volna.

Sikerült már a természetességet és a gépiest közös nevezőre hozni?

Mind a két elem nagyon fontos számunkra. Természetességünk a művészetek és a szép dolgok szeretetéből fakad, hardvertudásunk pedig olyan, mintha egy szótár lenne. Technikai tudásunkon keresztül próbáljuk elmondani és kifejezni esztétikánkat és víziónkat.

Miben rejlik a titok, mitől lesz a Dadubnak igazán sajátos hangzásvilága?

Erre mi sem igazán tudjuk a választ, hiszen mi csak azzal a céllal készítjük a zenéket, hogy kifejezzük magunkat anélkül, hogy azon gondolkoznánk, milyen is az igazi stílusunk. Ez egy egyféle felszabadulási művelet is egyben, és hogyha a zenénket egyedülállónak találják, akkor annak mi csak örülünk.

Mi sosem kényszerítettük magunkat (és soha nem is fogjuk) arra, hogy egy zenét egy meghatározott szándékkal készítsünk el egy kiválasztott platformnak, mert az jó lesz a fellépéseinkre és így tovább. Egy kicsit allergiásak vagyunk a fehérgalléros stratégiára, szóval lehet, hogy ezért határolódnak el a hangjaink a kliséktől.

Részünkről teljes egészében irritáló azon „producerek munkássága”, akik élmezőnyben érzik magukat egy-egy ötlettelen vagy lopott zene fölött kardoskodva. Hasonló véleményezéssel vagyunk a teljes elüzletiesedés tényével kapcsolatban. Szeretnénk tudni, Dadub szerint hol tart most az e-zenei szcéna?

Nekünk is hasonló érzéseink vannak ezzel kapcsolatban, de a végén mindig kiderül, hogy a felelősség azokon az embereken van, akik megveszik ezeket a zenéket. Ha megvan az igazi döntési szabadságunk, akkor azt használni is kellene.

Mind a ketten Berlinben lakunk, de mi csak akkor vesszük meg és támogatjuk a zenéket és a szórakoztatóipart, hogyha azok tényleg jók és szeretjük azokat. Sosem látnátok minket az utcán lófrálva csak azért, hogy szórakozzunk. Annyi sok lehetőség van arra, hogy ne unatkozzunk, akkor miért is kellene szemetet vásárolnunk? Vagy miért is kellene másoknak dönteniük arról, hogy hogyan üssem el a szabadidőmet?

Ha az elektronikus zenei szcénát nézzük, akkor találkozhatunk szinte mindegyik hozzáállással, amit csak tapasztalhat az ember, a legszarabb kereskedelmi dolgoktól egészen a legszebb experimental projectekig. Mi leginkább az utóbbira fókuszálunk.

DA-PressShot2

Mit jelent számotokra az experimentál techno?

A „techno” lehet egy olyan ismétlődő groove, ami lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy felülemelkedjenek a közvetlen környezetükön és a mindennapi mentális állapotukon.

A mi szemszögünkből a „techno” zene lehet egy kortárs verziója az első ősi ütős hangszer próbálkozásoknak, ami nem igazán kapcsolódik a „szórakoztatáshoz” vagy az „üzleti hozzáálláshoz”. A mi célunk az, hogy új ötletekkel és alkotásokkal lássuk el az elektronikus zenei szcénát és nem reprodukálni és másolni újra és újra.

Szóval az experimental számunkra az ilyen irányokba való munkálkodás és annak teljesítési képességét jelenti, és hogy megtaláljuk a saját lehetőségeinket arra, hogy ezeket hangokká alakítsuk, még úgy is, hogy mi nem vagyunk sajátosan techno producerek. Mi nem érezzük magunkat sem experimental-nak vagy indusztriálisnak, vagy bármilyen másfélének. Mi csak életet adunk a saját vízióinknak.

Hány nyitott project van most talonba rakva, és milyen friss megjelenések várhatók?

Most éppen azon az új megoldásokon dolgozunk, hogy még jobban kifejezzük a Dadub-ot. A „You Are Eternity” albumuk az egyik legszebb dolog volt művész életünkben, és mi nem akarjuk ismételni magunkat.

Jelenleg új hangstruktúrákon dogozunk bármiféle meghatározott cél nélkül, és ha majd azt érezzük, hogy eljött az ideje az új és érett hangjaink kiadására, akkor majd afelé vesszük az irányt, ahogy azt a debütáló albumunknál is tettük.

Eddig leginkább az új loop-jainkat tesztelgettük élőben, amik nagyon jól teljesítettek. Hogyha ezekkel kapcsolatban lenne bármiféle kételyünk, akkor a táncoló tömegnél nem is létezhetne meggyőzőbb erő.

dadub_press_pic_old_150DPI

Egyértelműen azok a művészek vagytok, akik a technikai fejlődésből csak profitáltak. Hogy néz ki most Dadub-ék stúdiója, milyen eszközöket használtok, és hogy álltok az analóg hangokhoz?

Hogyha a hangmérnöki munkánkat nézzük, akkor az Artefacts Mastering Studio egy normál utómunka stúdió a mi analóg outboard-unkkal és az imádott ATC Monitor rendszerünkkel.

Ha a produceri részét nézzük a munkánknak, ahhoz van egy kis stúdiónk a lakásunkban, ahol szinte mindenféle eszközt meg lehet találni. Az egész egyébként a kíváncsiságunkon múlik, nem igazán követjük a hype-okat a különböző eszközök körül, szeretünk beleásni mélyen a technológia világába, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb hangokat a művészi ötleteink kifejezésére, amik a fejünkben vannak.

Az analóg hangok gyönyörűek, melegek, mélyek, ez igaz. De a különbségek megalkotása és a varázslat már a felhasználó műve.

Tőlünk soha nem fogtok hallani megkülönböztető vagy kardoskodó dolgokat az analóg és a digitális világ versenyéről. Ez olyan, mint a festészet. Rengeteg szín áll a rendelkezésedre, akkor miért utasítsunk el belőlük néhányat egy deduktív döntés miatt?

Ha teljes egészében követni akarjuk a technikai fejlődést, az milyen áldozatokkal jár?

Nagyon sok időt rabol el. 🙂

A Stroboscopic Artefacts kiadó égisze alatt is tevékenykedtek. Számunkra, és nyilván számotokra is ez a címke igazán nemes. Itt mellőzhettek minden giccset, popularitást!?

Nagyon boldogak vagyunk, hogy a legmélyebben hozzájárulhattunk a kiadó esztétikájához!

Túl sokan kérdezték már meg, mi mégis megkockáztatjuk. Az Artefacts Mastering nyilván egy kemény üzleti vállalkozás, mégis, mi mögé gondoljuk a dolgokat. Nyilvánvalóan cél, hogy minél jobban, szebben szóljanak a zenék, és minden ügyfél elégedett legyen. Egyáltalán szebben – jobban – tisztábban? Mi a fontos? Nem mindenki érti ugyanis.

Igen, ez egy elég kemény üzlet, de mi a hangok iránti szenvedélyünk miatt csináljuk az egészet.

Kiemelten fontos számunkra az, hogy egy producer művészi szándékai a felszínre törhessenek a master-ünk során, szóval számunkra a master-elés nem csak egy hideg technikai folyamat, sokkal több dolgot magában foglal: pszichológia, esztétika, a zenei iránti szeretet, és így tovább.

Az évek során nagyon sok erőt fektettünk a sajátos megközelítésünk és a master felépítésébe és fejlesztésébe, és látván azt, hogy mennyire heterogének az ügyfeleink zenei palettái, meggyőz minket arról, hogy megvan az értelme, és eredménye annak, amit csinálunk.

Minden élő fellépésetek egy igazi stílusgyakorlat. Az első pillanatban lehet már érezni, hogy a közönség vevő lesz-e az effajta valódi művészi megnyilvánulásokra?

Sohasem ítélhetjük meg a közönséget. Persze néhány szituációban sokkal jobban érezhetjük az embereket, mint mások, nincs távolság köztünk és a hallgatóink között. Nincs hierarchia, mi az emberekkel EGYÜTT lépünk fel, nem csak nekik, hanem nekünk is.

Minden egyes helyzet egyedülálló, művészekként mi csak médiumok vagyunk, és csak egy magával ragadó utazást akarunk kreálni a test és a lélek számára. A végére úgyis mindenki nyitott lesz, csak meg kell találnunk a megfelelő szavakat és a megfelelő törődést ahhoz, hogy megadjuk a live fellépésünknek a megfelelő keretet.

Szeretitek a spirituális dolgokat….

A spiritualitásnak nagyon sok jelentése lehet. Mind a kettőnknek van spirituális oldala, és mi törődünk ezzel mindenféle vallási vagy mozgalmi utalás nélkül. Ez a mi személyes utazásunk.

Hétvégén irány Budapest, ahol is a Tesla vendégei lesztek. Van bármiféle üzenet a közönségnek? Mire számíthatunk?

Most fogunk először járni Budapesten, és nagyon izgatottak vagyunk a fellépéssel kapcsolatban. Általában szeretünk keleti országokban játszani, mert néhány szempontból sokkal kíváncsiabbak itt az emberek, ami csak sokkal szabadabbá teszi a fellépésünket ahhoz, hogy felfedezzük ezek lehetőségeit.

Tisztelettel köszönjük, sok sikert a továbbiakban. Reméljük még beszélhetünk, találkozhatunk!

Mi is reméljük, úgy legyen!

Get Frisky / Cinema Hall Season Closing