Cid Inc: “Nem igazán érdekel, hogy mit gondolnak az EDM gyerekek az undergroundról.”

Cid Inc: “Nem igazán érdekel, hogy mit gondolnak az EDM gyerekek az undergroundról.”

A finn progresszív techno egyik legizgalmasabb figurája július 25-én ismét Magyarországra látogat, hogy Marcelo Vasami és Pole Folder kíséretében a margitszigeti Zippp klubban adjon egy felejthetetlen szettet. Vele beszélgettünk karrierjéről, inspirációról, az EDM vitáról és persze a magyar rajongókról.


 

Nem először jársz Magyarországon. Volt olyan, hogy körbe tudtál nézni a városban, vagy elmenni olyan bulikba is, ahol nem léptél fel?

Sajnos még nem volt rá lehetőségem, hogy megnézzem Budapestet. Most is csak rövid időre érkezem, így megint ki kell hagynom a városnézést, de legközelebb biztosan körülnézek.

Mi a véleményed a hazai klubéletről? Mennyiben hasonlít a többi európai nagyvárosra és miben más?

Nem játszottam annyiszor Magyarországon, hogy erre megfelelő választ tudjak adni, de a tavaly novemberi fellépésem után elmondhatom, hogy az emberek tényleg nagyon lelkesek.

Gondolom jó érzés Finnországban fellépni. Mennyire lelkesen fogad a hazai közönség? Nagyobb ováció övez, mint ha külföldön lépsz fel?

Széles körben nem igazán vagyok ismert Finnországban, a progressive hangok egyáltalán nem népszerűek, és ha otthon játszom, akkor általában techesebb és technosabb irányba kell elmennem. Így tehát egyértelmű, hogy külföldön sokkal nagyobb ováció övez.

Szerinted mennyire befolyásolja a közösségi média egy DJ karrierjét? Előtte volt nehezebb befutni, vagy most?

Jó dolognak tartom a közösségi médiát, ami ráadásul nagyon hasznos tud lenni a karriered szempontjából, hogyha jól használod.

Elég kétoldalú a dolog. Ha visszatekintünk 10-15 évvel ezelőttre, akkor sokkal kevesebb producer volt, de a közösségi média sem volt még jelen. Úgy gondolom, ezért manapság nehezebb ismertté válni, mint régebben.

cid_inc40138343404940mywatertank-progressive-djmix-djset-promo-Cid-Inc-Promo-Mix-Fall-2014-07-Oct-2014

Sokan úgy látják, hogy túltelített az elektronikus zenei szakma. Te hogy látod ezt, mint zenész?

Ahogy azt az előbb említettem, tényleg nagyon sok a producer. Szerintem jó dolog, hogy ma már ennyire egyszerűen el tudja valaki kezdeni a producerkedést, azonban a szcéna telítve van a rengeteg kiadvánnyal, ami nem feltétlen pozitív.

Milyen hosszú volt életed eddigi leghosszabb szettje? Milyen érzés volt?

Az egyik leghosszabb szettem pár éve volt a B018-ban Bejrútban, ami körülbelül 6 órás volt.

Nagyon jó emlékeim vannak az estéről, mert a közönség ott egyszerűen lenyűgöző, és nem restek a kora reggeli órákig kitartani.

Szeretek hosszabb szetteket játszani, mivel akkor meg van az esélyed, hogy szélesebb körből játszd a zenéket.

Egyre több a túladagolás és a rosszullét a túl erős, vagy hamisított drogok miatt a bulikban. Szerinted mennyire tartozik hozzá az elektronikus zenéhez a drogfogyasztás és miért igen/nem?

A drogok a zene összes variánsához köthetőek, nem csak az elektronikus zenéhez. Anno a rave szcéna és a média elég rossz fényt vetett az egész elektronikus zenére.

cid-inc-604x352

Kivel szeretsz leginkább b2b szettet nyomni és ki az, akivel még nem jött össze, de nagyon szeretnél?

Eddig még nem sok b2b-em volt, szóval ez még elég új élmény nekem. Augusztusban Darin Epsilon-nal fogok b2b-et játszani a Ministry Of Sound-ban, amit már nagyon várok. Persze óriási nagy öröm lenne olyan legendákkal együtt játszani, mint Hernan Cattaneo, Nick Warren, stb.

Ki volt az az előadó, akire mondhatni példaképként tekintettél, aki miatt beleszerettél a szcénába?

Amikor elkezdtem a producerkedést, nagyon inspiráltak a KLF, Underworld, Future Sound of London, Aphex Twin zenéi az összes korai rave zenével együtt. Nem igazán van példaképem, én leginkább több különböző művésztől nyerem az inspirációm. A DJ-zés természetesen jött egy idő után, aminél szintén nincs példaképem.

Tavaly az Akváriumban léptél fel a Hi!Fly csapat szervezésében, idén pedig szintén velük, de szabadtérre jössz. Szerinted csakis a zene szempontjából, melyik a jobb közeg?

Mind a kettőnek megvan a jó oldala. Nagyon szeretem egy klub intim hangulatát, amikor sokkal közelebb vagy a közönséghez. Szeretem a megfelelő szabadtéri rendezvényeket is, ami tele van megőrülésre kész emberekkel.

Szerinted mit jelent most az a szó, hogy underground? Mert a legtöbbek szerint csak annyit, hogy nem EDM.

Nem igazán érdekel, hogy mit gondolnak az EDM gyerekek az undergroundról. Én underground zenén nőttem fel, amit a szívem legmélyén igazán szeretek. A jó zene mindig jó marad, a rossz pedig rossz, ízlés kérdése, de persze az esetek 99%-ban az underground a jobb.

Mi vesz el több időt az életedből, a saját zenék, vagy a CID INC Mastering? Melyiket szereted jobban csinálni?

Attól függ, mennyire van tele a mastering beosztásom, de mindig figyelek arra, hogy minden nap alkossak valami sajátot.

Sok mindenben különbözik mások zenéjének masterelése a saját zenék készítésétől. Szeretek saját zenét csinálni, ami mindig annyira kreatív munka tud lenni, hogy még az érzéseidet is bele tudod rakni. Masterelésnél szintén kreatívnak kell lenned néhányszor, és elég kihívó is egyben a munka, pont ezt szeretem benne.

Üzensz valamit a magyar rajongóknak?

Nagyon várom már, hogy újra Budapesten játszhassak, a múltkori alkalom ütős volt, remélem újra látlak titeket a táncparketten!

11707544_10155757269490640_2161011793646352141_n