Richie Hawtin legkevésbé ismert zenéi

[dropcap size=small]T[/dropcap]öbb mint egy évtized után most jelent meg először Plastikman album Hawtintól. Az EX névre keresztelt album valójában a zenész tavalyi, alteregójához való nagy visszatérésének rögzítése, amire New Yorkban a Guggenheim Múzeumban került sor. A műsor pedig annyira ütős, hogy egyenesen a DJ legjobb munkája évek óta. Persze nem hibáztathatjuk, hogy anno stílust váltott és letisztultabb zenét készített az évek során, hiszen azok is csodálatosak, de be kell ismernünk, hogy semmi sem fogható a korai munkáihoz.

Mi ezekből a rég elfeledett mesterművekből gyűjtöttük össze nektek a húsz legjobbat, de természetesen csak a ritkaságokat vettük számításba, így ne keresd a slágereket, se azokat a dalokat, amiket Hawtin kiadott 2010-es Plastikman válogatásán, a Kompilationon.

States of Mind – Elements of Tone (Richie’s Dream mix)

(1990)

A States of Mind Hawtin és John Acquaviva – akivel a Plus 8 kiadót vitte – közös projektje volt, az Elements pedig a legelső számuk. Csak egy köpésre voltak Detroittól, így a korai techno éra hatása teljesen elidegeníthetetlen tőlük, de már itt felcsillant valamiféle egyéni hangzástöbblet. Egy ilyen változó világban, mint az elektronikus zene, mindenképp nagy szó, hogy egy mix 25 év után is pont ugyanolyan élvezetes.

https://www.youtube.com/watch?v=0YAEv26p4R0

Cybersonik- Algorythm

(1990)

Hawtin és Acquaviva duója még abban az évben kibővült a detroiti bleep techno elismert alakjával, Daniel Bell-el és létrehozták közösen a Technarchy 12 nevű kultikus albumot. Az Algorythm azon belül is egy elfeledett kincs, ezért mindenképp érdemes előszedni és leporolni. Ráadásul ezen érezhető legjobban és legtermészetesebben az a kulturális irányváltás, ami ekkor érte el a techno szubkultúrát.

https://www.youtube.com/watch?v=j7oKjN3uA1s

F.U.S.E. – Approach & Identify

(1990)

Hawtin végül a F.U.S.E. nevű formációval robbant be a köztudatba, amit szintén Plus 8-as társával csinált. Mielőtt befutottak volna, viszont ott volt még előtte az Approach & Identify, ami valamiféle átmenet volt a bazári techno és a műfajteremtés között. Az viszont tagadhatatlan, hogy mostanra történelmi értékű darabbá ért, szóval ajánlott ismerni.

Chrome – My Reflection

(1991)

A From Our Minds To Yours Vol. 1 nevű válogatás célja az volt, hogy a Plus 8 és a mögötte álló két nagyszerű producer megmutassák a világnak, mire is képesek. Az egyik csúcspontja Hawtin My Reflection című mesterműve, amit Chrome álnéven adott közre. Távol áll attól a merev minimalista technótól, amit később képvisel majd, ez egy igazi kőkemény detroiti dal.

Two Guys In The Basement – Clockwerk

(1991)

A States of Mind elnevezés már nem volt megfelelő a két lemezlovas számára, ezért inkább átnevezték magukat Two Guys In The Basementre, de a lényeg nem változott. Továbbra is kettejük közreműködésére épült a projekt, de ezúttal már minden finomkodást mellőzve igazi raktárházi technót nyomtak.

https://www.youtube.com/watch?v=GJsCbN9CRZU

Final Exposure – Vortex

(1991)

1991-ben Joey Beltram és Edmundo Perez a hoover sound bemutatásával vált ismertté, így nem csoda, hogy a duó még ugyanebben az évben belefutott Hawtinba. Bár a Vortex nem sikerült annyira ütősen, mint Perezék saját munkája, de nagyon közel jár hozzá és a hooverhez is, de kicsit talán félénkebb.

Circuit Breaker- Overkill (F.U. +8)

(1991)

Ismét egy szóló projekt Hawtintól, melynek során megpróbálta kiűzni magából az elszállt, nagyszabású techno démonait, nem kevés sikerrel. Gyors ütemek, elképesztő basszus, a nevéhez méltóan igazi gyilkos szám.

Spawn – Tension

(1992)

A Spawn ismét egy kollaborációt jelent, ezúttal az acid úttörője, Fred Gianelli szállt be mellé egy kis közös zenélésre. Kettejük közreműködése nem bizonyult, túl eredményesnek, de a Tension emlékezetes maradt, remekül keveredik benne az acidos cuppogás és Hawtin gyors ütemei.

Jetstream – Seriously (F.U.S.E. remix)

(1992)

Annak ellenére, hogy a Jetstream csak egy dalt adott ki, mégis sikerült elérniük, hogy azt az egyet Hawtin és Acquaviva megmixeljék. A szám annyira ritkaság, hogy nincs is fent a neten, egyedül a Beatporton lehet meghallgatni, és esetleg meg is vásárolni.

The Shamen – Ebeneezer Goode (Richie Hawtin Trance Dub)

(1992)

Hiszitek, vagy sem, de Hawtin nem csak egy, hanem két remixet is készített. Mi most a trance változatot választottuk, mert emlékeztet rá, hogy ez a műfaj egyszer nem szitokszó volt az elektronikus zene világában, hanem egy igazán merész és kemény zene. Sajnos az interneten nem az eredeti változat található, hanem annak egy kicsit hosszabb, elnyújtottabb verziója, de legalább elérhető bármilyen módon.

Up! – Night Flight

(1992)

Hawtin újabb rövid életű alteregója, amelynek a Spiritual High nevű klasszikus albuma köszönhető. A Night Flight itt is háttérbe szorult, szinte ismeretlen dal, pontosan ezért érdemes meghallgatni, mert talán a címadó mixnél is jobban tükrözi azt a korszakot.

Spark- AC3

(1992)

A lista talán legagresszívabb darabja semmiképp sem ajánlott a lassabb zenék kedvelőinek. Nem sokat nyújt, de azt nagyon, igazi kőkemény, elborult, veretős zene. Egyszerű brutalitását hallva eltöprengünk azon, vajon miért nem ilyen lett alapból a techno?

Jack Master – Bang The Box

(1993)

Hawtin egyik legnagyszerűbb száma a Plastikman korszakon kívül. A chicagoi stílus gyöngyszeme ma is pont olyan friss és energikus, mint két évtizeddel korábban. Hawtinnak itt sem volt túl sok eszközre szüksége, kezdte átlátni, hogy a kevesebb néha több. A technóban legalábbis mindenképp.

Hardtrax – Hardphunk

(1993)

A Hardtrax, vagy The Hard Brothers az egyik legszemélyesebb projektje volt, hiszen itt saját testvérével, Matthew-val hozott össze közös zenét. Itt már cáfolhatatlanul érződik az a zenei finomság és profizmus, ami később teljesedik majd ki igazán Hawtin karrierjében.

From Within – Homeward Bound

(1994)

Pete Namlook karrierjét megbélyegezte az ambient stílus, sokan csak egy zagyva hippinek tartották, így nem is figyeltek az igazi kincsekre, mint a From Within, aminek keretében Hawtinnal állt össze. Kettejük eléggé ellentétes stílusa ebben a számban ütközik egymásnak a legszebben, tökéletesen kiegészítik egymást.

Attica Blues – Blueprint (Slakked Plastik Remix)

(1995)

Hawtin sok remixet készített karrierje során, de mindegyik közül ez a legbizarrabb. Teljesen megváltoztatja az eredeti trip hop ütemét és átalakítja saját képére. Ez már a Plastikman korszak tökéletes képmása, nem is csoda, hisz ekkor már nyakig benne volt.

Psychick Warriors ov Gaia – Kraak (Plastikman Abstract Remix)

(1996)

Plastikman remixe a holland techno csapat Kraak című számáról valahogy teljesen homályos. Talán azért, mert ez Hawtin egyik legszokatlanabb remixe. Túlságosan megosztó és nehéz darab, de muszáj meghallgatni legalább egyszer.

Concept 1 – 96:01 Side B

(1996)

A Concept 1 Hawtin egyik legmeggyőzőbb projektje, amelynek keretében az épp feltörekvő berlini deep, minimal dub techno átültetését kísérelte meg, nem kevés sikerrel. Az első kislemez második oldala ezen belül is egy igazi gyöngyszem, mai napig olyan alkotás, amibe nem lehet belekötni.

Richie Hawtin – 006

(1997)

Mivel végül mégsem tetszett neki a hangzása, ezért a megjelenése előtt nem sokkal úgy döntött, megtartja magának. Azonban pár tesztlemez fennmaradt, így szép lassan kikerült a világhálóra is. Egyértelmű, hogy Hawtin birminghami utazásai mély hatással voltak rá akkoriban, de nem értjük, miért nem adta ki végül, mert teljesen vállalható anyag.