Salamon Gergővel beszélgettünk a Burn Residency kapcsán

A burn Residency évek óta egy olyan tehetségkutató program, amely vitathatatlan és valós lehetőségekkel kecsegteti a feltörekvő lemezlovasokat. Persze mindez nem tűnhet akkora truvájnak. A Residency azonban egészen más perspektíva szerint operál: előválogatás, ibizai bootcamp, szupersztár mentorok, felkészítés és támogatás. Mindennek hátteréről, lényegéről és lehetőségeiről a burn Studios zenei menedzserével, Salamon Gergővel beszélgettünk.

Mit takar pontosan a burn Residency?

A burn Residency gyakorlatilag egy olyan DJ-program, amely már 5 éve épül, és ami az utóbbi három évben vált igen erőssé nemzetközi szinten. Először csak Európában szerveztek versenyeket, de mostanra már egy globális programról beszélünk, globális kampánnyal, ahol a mentorok is Ázsiától Dél-Amerikáig képviseltetik magukat. Természetesen a burn Residency leginkább egy lehetőség azok számára, akik komolyan gondolják, hogy DJ-k lesznek, hiszen, ha valaki el akar érni valamit az elektronikus zenei szcénán belül, az pontosan tudja, mit jelent Ibizán rezidensként játszani. Főleg, ha olyan háttérrel és támogatással tud nekiállni, mint amit az eddigi, és a jövőbeni mentorok nyújtanak akár tudásban, akár gyakorlatban.

A program ráadásként idén egy 100 000 eurós csomagot is felkínál, amivel a szerencsés versenyző olyan támogatáshoz jut, ami a következő néhány évben gyakorlatilag megalapozza a karrierjét. Ez jelent promóciót, jelent stúdiómunkát, de lehet egyfajta booking támogatás is. A program lényege pedig az, hogy bárki pályázhat, akinek van legalább olyan szintű szakmai tudása, hogy össze tud rakni egy mixet, amivel pályázni tud, azt elő tudja adni, illetve valamilyen szinten tudja magát promótálni. Ebbe természetesen beletartozik, hogy beszél angolul, hiszen egy lehetséges nemzetközi karrierről beszélünk. Emellett persze tisztában kell lenni olyan dolgokkal, mint például milyen alapvető felszereléssel kell rendelkeznie ma egy DJ-nek, illetve képesnek kell lennie aktivizálni a saját közönséget annak érdekében, hogy bejuthasson abba a felső 20%-ba, ahonnan majd a magyar zsűri kiválasztja azokat, akik a magyarországi elődöntőn megmérettetnek.

Több zenei stílus támogatásában is erős a burn, többek között a Hősök is ide tartozik a hiphop frontjáról, de mégis kiemelkedően erős támogatásban részesítitek az elektronikus zenét. Mióta és miért fókuszál a márka ilyen erősen az elektronikus zenére? 

Gyakorlatilag a márka 2007-es bevezetése óta él ez az elkötelezettség, tekintve, hogy burn egyfajta „éjszakai italként” került bevezetésre. Azóta persze volt néhány változtatás a marketing koncepcióban, amivel több stílus felé is nyitott a márka, de az elektronikus zene támogatása továbbra is megmaradt, hiszen ezt az energiaitalt elsősorban a partikultúrához kötik, így értelemszerűen továbbra is az elektronikus zenében szeretnénk megnyilatkozni elsősorban.

Mi az, amit ez a tehetségkutató nyújt annak, aki bekerül a felső 20%-ba, vagy esetleg meg is nyeri?

Aki a hazai döntőbe bekerül, eleve egy olyan szintre jut, ami már önmagában elég meghatározó lehet. Aki pedig ki is jut Ibizára, az egy kéthetes „képzésbe” kerül, ahol betekintést nyer a nemzetközi partikultúrába, rengeteg klubot látogat meg, megismerheti ezeknek a helyeknek a működését, találkozhatnak olyan promóterekkel, akiktől megtudhatja, hogy merre érdemes a szcénán belül mozogni és nem utolsó sorban elkezdheti kiépíteni a kapcsolatait.

Milyenek voltak a legutóbbi magyar sikerek?

A két évvel ezelőtti programból a verseny ibizai szakaszában a háromból két megmérettetést elvitt T:Maniak, bár hozzáteszem, hogy az még egy másik felépítésű program volt, amiben ugyan nem szerzett rezidens pozíciót, de mindenki nagyon jó véleménnyel volt róla. Tavaly azonban megváltoztatták némileg a kiválasztási rendszert, amiben olyan versenyzőpárokat hoztak létre a mentorok, akik közül kettő-kettő maradt egy-egy klubra, és közülük választott ki egyet az adott klubnak a tulajdonosa. Ebben volt benne Domján Márió, mint Collective Machine, aki gyakorlatilag hajszál híján maradt le a győzelemről. Ennek ellenére nagyon sokat profitált a dologból, hiszen nem csak az albumát inspirálta szinte teljes egészében az ibizai kaland, de produceri sikerei mellett, itthon is egyre többet pörög a neve.

Milyen sikereket ért el a tavalyi győztes?

Mia-t, aki a tavalyi szerb győztes, egy elég komoly booking ügynökség igazolta le, és a folyamatos hazai fellépései mellett a világon szinte mindenfelé viszik körbe. Ha jól tudom, idén is megy vissza Ibizára játszani.

A mentorok személyei eddig is elég kecsegtetőek voltak, idén többek között Carl Cox és Pete Tong is köztük lesznek. Hogyan működik a mentorálás és mit takar mindez?

Ez mindig máshogy volt, de alapvetően két-három főmentorral dolgozik a burn Residency, mellettük azonban több olyan név is áll a program mögött, akik talán kevésbé ismert nevek, de a legnagyobb booking ügynökségeket és promótereket képviselik.

Amolyan szürke eminenciások?

Ha lehet így fogalmazni, akkor igen. Így aztán kiválasztunk két-három nagy DJ-t, akik jellemzően nagy kiadói és produceri tevékenységet végeznek. Carl Cox esetében ez például hatványozottan igaz, hiszen ő szinte minden fronton aktív, és most már nem csak egy, hanem több ügynöksége is van, így az ő mentori felkérésével azt hiszem, megint egy újabb szintre tudtunk lépni. Pete Tong személye pedig szintén nem megkérdőjelezhető. A többi mentor pedig ebből a „szürke eminenciás” közegből kerül ki, akiket ugyan lehet, hogy kevésbé ismerünk, de mindegyikük a szakma legkomolyabb arcaiként vannak számon tartva.

Mit kell tennie annak, aki úgy dönt, hogy Carl Cox színe elé akar állni, és megmutatni, mire képes valójában?

Első körben ugye fel kell tölteni egy mixet a burn energiaital Facebook oldalán lévő applikáción keresztül. Ezt aztán meg kell pörgetni, tehát mozgósítani a rajongókat (ez a self marketing része a dolognak), hiszen ezáltal lehet bejutni abba a 20%-ba, ahonnan a zsűri által kiválasztásra kerül az öt továbbjutó. Ebből az ötből fog kikerülni az, aki kijut Ibizára, és aki kijut, azt még itthon felkészítjük arra, mire is számíthat. Ezalatt azt értem, hogy mire kell odafigyelnie szakmailag, nyelvileg, illetve emberileg is, hiszen ez egy megterhelő kihívás lehet.

Amivel úgymond „ki lehet tűnni”, az mindig három dologból áll: először is nagyon fontos a névválasztás és a biográfia, illetve valamilyen szinten a profilkép is. Nyilvánvalóan fontos, hogy utána lehessen nézni a versenyzőnek, hogy mit csinált eddig, stb. A másik, hogy milyen szelekcióval válogat be zenéket a mixébe, hogy mennyire tudja valaki megmutatni és képviselni a saját stílusát, és hogyan tudja mindezt aktualizálni.

Nyilván ez nem jelenti azt, hogy nem lehet mondjuk undergroundabb hangzással operálni.

Abszolút nem, hiszen Ibiza sem csak a house-ról és a deep house-ról szól. A klubok ugyanis régen leváltak arról, hogy mindegyik csak egy-egy stílust képviseljen. A nagyon szélsőséges megnyilvánulásokat természetesen a klubok sem szeretik, gondolok itt arra, hogy ha például valaki telepakolja a szettjét bootlegekkel, akkor az mindenképpen rizikós lehet. A kulcs ilyen értelemben a sokszínűség és az egyéniség, illetve az, hogy olyan mixet tudjon produkálni, amit a közönség is szerethet, ő maga is tiszta lelkiismerettel tud kiadni a kezéből, és képvisel valamit, ami túlmutat egy általános mixen, amit ma már gyakorlatilag egy szoftver is össze tud rakni. Épp ezért fontos, hogy milyen technikával dolgozik az adott jelentkező, hogy mennyiben tud túlmutatni azon, ami egyébként egy sima keverés adhat. Jellemzően egyébként ezek a dolgok a mix off-okon mutatkoznak meg igazán, hiszen, ha élőben nem működik valami, akkor az ott nyilvánvalóan kiderül.

Ágoston Dániel

Ünnepeld Velünk születésnapunkat! KLIKK!