Forteba: deep-house dömping és gombamód szaporodó tucatproducerek

Nem faggatózunk a múltról, hiszen aki ismer tudja, hogy miként kerültél kapcsolatba az E-zenével, viszont érdeklődnénk, hogy mostanában mi történt veled, hisz kevesebbet lehet rólad hallani!

Először is köszönöm a megkeresést! Az, hogy kevesebbet lehet rólam hallani, annak több oka is van.. Az egyik, hogy kevesebbet járok fellépni, valamint sokat dolgozom helyette! A legutóbbi PlasticCity Stereoform album megjelenése óta rengeteg remix felkérést kapok, emellett másik három zenei formációban veszek még részt és ez sok időt elvesz. Tavaly szeptember óta Chriss Ronson albumán is dolgozunk rengeteget, még a saját dolgaimra is alig marad időm.

2013-ban több remixed is megjelent, viszont saját megjelenések nemigen voltak, ennek van valami magyarázata, vagy inkább csak így hozta a sors, hogy remixeled a zenéket?

Azért volt néhány saját megjelenésem is, csak nem Forteba alatt jöttek ki, hanem Mavann néven. A remixek viszont folyamatosan jönnek, sokat el is kell utasítanom, mert nem fér bele az időmbe, vagy nem inspirál.

Utolsó albumod 2012-ben jelent meg a Plastic Citynél Stereoform címmel. Mi a helyzet a saját zenékkel, megjelenésekkel?

Azóta sok minden változott bennem zeneileg. Az utóbbi idők “deephouse” dömpingje és a gombamód szaporodó tucatproducereknek hála olyan szar lett a 4/4 zenei felhozatal, hogy köszönjük szépen! Hamar kiderült számomra, hogy már nem találom vonzónak ezt az egész klubzenei légkört, sem azon producerek utóbbi munkáit akiket eddig szerettem. Az egészet átjárja valamilyen megmagyarázhatatlan dilettantizmus, amit az utóbbi évek áldásos médiakultúrája okoz. ..hogy egyre bugyutább dolgokból kell slágereket készíteni, hogy a hülye is megértse és ezt aztán ezerrel az emberek arcába. Szóval ettől már felfordult a gyomrom és a kedvem is elment attól, hogy újra 4/4 albumot készítsek. Egyébként is, ha hétfőn megjelenik egy album, szerdán már a kutyát nem érdekli.. ez van.Emiatt aztán egészen más stílusok kerültek előtérbe nálam és találtam meg bennük azt, ami felvillanyoz és jó érzéssel tölt el!

Kifinomultabb, nyugodtabb elektronikus zenék vagy pl. absztrakt hip-hop. Kicsit visszanyugodtam és már nem akarom izgat, hogy naprakész elektronikus cuccokkal jöjjek elő minden 2 hétben, csak hogy ott legyek a köztudatban. Sokkal jobban érzem ebben magam!

1108_54067636118_6728_n

Rengeteg produceri munkád van, tudnál ezek közül kiemelni egyet, ami kedves számodra, vagy van kimondottan kedvenc?

Az a helyzet, hogy csak olyanba kezdek bele, ami amúgy is közel áll hozzám ezért vagy azért. Kedvencem azt hiszem a Colourblock, azért szeretem, mert sokat tanulok magam is a közös munkákból és nem mellesleg a barátaimmal vagyok 🙂

Mi várható még ebben az évben Forteba háza tájáról, fellépések, megjelenések?

Nyárra tervezem az új Forteba albumot, minden kiábrándultságom ellenére azért nem fordulok el a 4/4-től sőt ez az időszak azt hiszem pont a legjobbat hozta ki belőlem, a saját munkáimból. Lassan összeállnak a hip-hop alapjaim is, aztán annak is keresek valami jó helyet. Egyik barátommal egy rövidfilmet is elkezdtünk összerakni, annak a zenéjét én készítem, szóval van munka bőven. Fellépésekkel kapcsolatban pedig a BDC májusi rendezvényén jelenek meg idén is. Többről nem tudok egyenlőre…

Hogyan értékelnéd összességében te a saját szemszögedből 2013-at?

Elég csendes volt számomra viszont sok új gondolatot hozott és azt hiszem újra visszataláltam önmagamhoz… Zenéltem jó helyeken, a számítógépem hosszú eredményes és kitartó állandó túlterhelés miatt megadta magát a nyár elején, úgyhogy kis pihenőre kényszerültem, ami pont jókor jött és kellett is azt hiszem..

Mi a véleményed az általad képviselt irányzat hazai és nemzetközi helyzetéről? Múltja, jelene, jövője?

A múltja tök jó volt, sokan szerették, jelenleg kontárok garázdálkodnak benne, a jövőben pedig letisztul és újra életre kel.. ennek már látni a jeleit szerintem! Kicsit változni fog, bekerülnek újabb stíluselemek és még halványabb lesz a kontúr a stílusok közt, de vannak olyan tehetségek, akik gyönyörűen ötvözik ezeket és zseniális dolgokat alkotnak.
Itthon a Deep kicsit langyos lett és kommersz és egyformán unalmas szerintem, kint meg már csak a legbátrabbak foglalkoznak vele, hiszen piaca jelenleg nincs. De én sem csak a deep-ben gondolkodom, sok olyan zene van, ami nem kifejezetten deephouse, mégis valahogy hozza azt az érzést. Nagyon meglepő pl, hogy a hip-hop bizonyos fajtáiban ott figyel az összes jellemzője..

Hallottuk, hogy kialakult képed van a hazai partykultúráról, amely nem feltétlen pozitív. Mesélnél nekünk erről egy kicsit?

Igazából nem tudnék most olyan dj-t vagy partyszervezőt mondani, akitől nem azt hallanám, hogy mekkora fos zajlik itthon minden szinten. A promóterek vért izzadnak, hogy legalább a befektetett pénzük visszajöjjön a buliból, a tulajok csak a biztos fogyasztásra mennek, szó sem lehet zeneileg kultúrát megengedni, mert az emberek erre nem kíváncsiak. Ez van! Egyedül a kis csoportokból építkező, elkötelezett emberek próbálkozásait értékelem, akiknek ez még a zenéről szól! Nyilván az ember szórakozni megy el egy helyre vagy buliba, hogy jól érezze magát. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy jó zene szóljon és jó társaság legyen. Kinek van kedve robotok közé bemenni kattogást meg fehérzajt hallgatni..? ..mondjuk sok ilyen van, látod tele van velük az ország-világ 🙂

Ráadásul túl sok a buli, a helyszín és mindenhol nagyjából ugyan az megy, ugyanazoktól a dj-ktől. Persze ezzel nincs gond, csak nekem nem jön át! Számomra többet ér ha a haverokkal a Duna parton vagy egy strandon heverészünk. Tavaly volt szerencsém a Balaton Soundon zenélni a stégen délidőben. Na az feeling volt! De az a tinédzser zombi birkaáradat ami este ugrált ott valami elbaszott avicsire, attól felfordult a gyomrom és sehol nem lehetett egy normális szettet hallani helyette! Sehol! na ez a gond! Mindenki azt hiszi, hogy jujj, itt a lehetőség, az összes veretős trekkemet gyorsan lejátszom, hogy mennyire kemény vagyok, függetlenül attól , hogy épp mondjuk pl. warmup-olnom kéne, vagy üres a tánctér.. a lényeg , hogy kemény vagyok, kemény zenéket tolok. Ez annyira gagyi és tényleg lépten nyomon ebbe ütközik az ember, hogy mindenki veret mindenhol. Nyilván ez nem vonatkozik arra akinek nem inge 🙂

Hazai berkekben is népszerű előadónak számítasz mégis kevés fellépést tudhatsz magad mögött, ennek van valami oka?

Hát erről talán a szervezőket kéne megkérdezni, akik ugyanazt a brigádot járatják körbe körbe az országban. Talán még az is, hogy azt hiszik a zene amit játszom nem elég erős ahhoz hogy illeszkedjen a kattogásaik és az elcsépelt kommersz szettjeik közé. Még mielőtt valaki azt hinné, hogy savanyú a szőlő számomra, elmondanám, hogy nem alszom álmatlanul emiatt, szóval pont elég nekem az a néhány hangulatos buli, ahol lehet zeneileg értéket közvetíteni, semmi kedvem megfelelni senkinek, aki előttem megmagyarázhatatlan okból szétveri a házat és fogalma sincs egy buli ívéről, vagy felépítéséről. Sok tehetséges dj ismerősömtől hallom ugyanezt, akiket ugyanígy nem hívnak! Most ez a korszak van, nem kell erőltetni 🙂

Ha rendezvényszervező lennél, ki az aki nagyot ütne ma Magyarországon?

Nincs ilyen, mivel az összes “nagyot ütőt” már elhívták a nagy tömegeknek aztán mindenki döntse el, hogy nagyot ütött e ?! Akiket én hívnék el azokra maximum egy A38-at lehetne megtölteni hallgatósággal, mivel egyáltalán nem fősodratú előadók lennének mivel még nem lepte el őket a média diszkrét fostengere!

Annyit még hadd tegyek hozzá így lezárásként, hogy azt hiszem nagy válságban van a zeneipar minden téren! Mármint ami a minőséget illeti. Azt látjuk mindenhol, hogy semmiből törnek elő világsztárok milliókat keresve, hatalmaz gépezettel a hátuk mögött, mindent elárasztanak a termékeikkel, a zene egy materiális szintre egyszerűsített termék lett. A rádiók csak a sablonon átcsúszó terméket játsszák, a zenéért nem kell fizetni, bárki zenélhet akármin, bazmeg a telefonján is. Amíg régen volt egy természetes szelekció, hogy meg kellett venni a hangszereket ha zenélni akartál és foglakozni vele, megtapasztalni, addig ez mára annyi, hogy letöltesz egy előre megírt loop cd-t és kb 5 perc alatt kész is az új sablondal! Ezek a zenei vetélkedő éneklések is tragikusak. és ez megy! Mindenki gyerekkorától énekel, amióta az eszét tudja, nem tudom ebben mi a különleges, hogy most éppen a budapesti produceri “elit” melyik szép hangú bábnak fogja az új lemezét elkészíteni, hogy majd a teszkó megnyitón előadhassa.

Nyilván jobban hangozna ez a riport ha olyanokkal írtam volna teli, hogy nem látok ki a fellépésekből, meg halálra keresem magam külföldön a zenélésből, de az én számomra a zene mást jelent, többet annál, hogy az aktuális trendeken lovagoljak, csak, hogy benne legyek a köztudatban! Na, hát ezért vagyok eltűnve! De köszönöm tök jól érzem magam így, hogy nem kell megfeszülnöm!

Üdv mindenkinek!
Köszönöm az interjút!