A cél, hogy profik kerüljenek ki a padokból – Interjú Urbán Andival

Arról már több fórumon – többek között a PartyNewson – is lehetett hallani, hogy a Zeneipari Hivatal egy elektronikus zenei menedzsment kurzust fog indítani ElectriCity néven. Az ezzel kapcsolatos kérdések azonban érthető módon folyamatosan merülnek fel, amik közül a leglényegesebbekre a kurzus vezetője, Urbán Andi adott választ egy interjú keretében.

Milyen indíttatás vezetett benneteket akkor, amikor kitaláltátok az ElectriCity-kuruzust?

Napjainkban egyre elterjedtebb az elektronikus zene szinte minden fajtája, egyre több szervező és szerveződés kezdett el kifejezetten e-zenei partikat szervezni. Jelen pillanatban viszont, ha valaki szeretne elektornikus zenei partiszervezássel kapcsolatos tanulmányokat folytatni, gyakorlatilag nem talál olyan szakmai képzést, ami ennyire specifikusan foglalkozna ezzel a témakörrel. Morcz Fruzsi keresett meg az ötlettel, aki a Zeneipari Hivatal megálmodója és vezetője. A Zeneipari Hivatal más képzésein merült fel, hogy lenne igény kifejezetten az elektronikus zenei menedzsmentet-oktató képzésre, mert a kurzusok alatt sok e-zenével kapcsolatos kérdést tettek fel a résztvevők. Azt gondolom, hogy talán most tartunk ott, hogy már érdemes rendszerezni, átgondolni a tapasztalatokat, illetve az évek alatt megszerzett tudást, és mindezt átadni egy következő generációnak. Főleg, hogy maga a partiszervezés egy viszonylag új ágazat a rendezvényszervezésen belül, hiszen ennek elterjedése nem nyúlik vissza sok évtizedre, viszonylag kevés a szakirodalom. Azonban vannak olyan ismeretek, melyeket az alapvető sémák szerint lehet tanulni és tanítani, mint például a marketing alapokat, amit aztán ki tudunk majd egészíteni azzal a specifikus tartalommal, amit mi magunk az évek során megtanultunk a „nagy suliban”.

Mi a koncepció?

A koncepció  viszonylag egyszerű. A cél az, hogy aki ezt a kurzust választja, a képzés végére felelősségteljesen és profin legyen képes egy rendezvényt, vagy akár egy rendezvénysorozatot megszervezni és felépíteni. Képes legyen saját koncepció alapján brandet építeni, vagy akár DJ-ket menedzselni.

Nyilván többekben fog felmerülni a kérdés, hogyan adható át 10 alkalom alatt az a tudás, amit sokan hosszú évekig tanulnak a gyakorlatban. Mit tanulhatnak meg a diákok a kurzus alatt?

Végiggondoltuk és rendszereztük, hogy milyen részei vannak magának a szervezési munkának, milyen szakmák veszik ezt körül, és ennek alapján végiggondoltuk, mit kell tudnia valakinek ahhoz, hogy profi rendezvényeket szervezzen. Mi meg tudjuk mutatni, meg tudjuk tanítani a hogyant. Tehát elmondjuk, hogyan kell megtervezni egy eseményt, hogy kik azok akikkel a szervezési folyamat közben kapcsolatot kell tartani, s milyen felelőssége van a szervezőknek. Feltérképezzük a konkurenciát, részletesen elemezzük a célcsoportot, megnézzük milyen eszközök állnak rendelkezésre, hogy sikeresen kommunikáljunk a közönséggel. Megismerjük, milyen lépései vannak egy brand felépítésének és pozícionálásának, vagy akár azt, hogy hogyan írjunk meg egy szponzori ajánlatot. Végül elmondjuk, sok éves tapaszalataink alapján, hogy hogyan kell lebonyolítani egy eseményt, illetve azt is, hogy hogyan perceptáljuk még jobban a brandet a közönségünk tudatában.

Igen elismert nevek szerepelnek az előadók között. Kik ők és miért, illetve mi alapján kértétek fel őket?

A felkért oktatók mindegyike aktív részese a hazai elektronikus zenei színtérnek vagy mint DJ, vagy mint szervező. Törekedtünk arra, hogy a felkért előadók munkásságuk alapján hitelesek legyenek, hiszen az évek során ők már bizonyítottak, vagy mert a mai napig sikeres brandeket építenek vagy mert saját maguk sikeresek és elismertek a hazai partijáró közeg köreiben – a  lényeg, hogy saját területükön valami kiemelkedőt csinálnak. Turza Tamás például az A38 elektronikus zenei promotere, két olyan sikeres klubest is a nevéhez kötődik, mint a Technokunst vagy a Dansmusiq – tőle a brandépítés alapjait fogjuk megtanulni, illetve tanácsokat ad, hogyan tárgyaljunk üzleti partnerként a helyszínek promotereivel. A kurzus vendégoktatói közöttt van SanFranciscoBeat, aki az ország egyik legsikeresebb techno DJ-je, és elképesztően jól menedzseli saját magát, ami ma egy előadóművész számára elengedhetetlen. Tőle a self-manegment fontos elemeit tanulhatják meg a hallgatók. Fontosnak tartottuk, hogy ne csak Budapestre koncentráljunk, így Sikztah, azaz Szilágyi Norbert is a vendégoktatóink egyike lesz, hiszen az ő nevéhez fűződik az a győri klubest, mely idén második alkalommal is a legnépszerűbb lett a Soundhead közönségszavazata alapján – azaz a The Etiket. Sikztah a social médiumok adta lehetőségeket profin használja – tőle a branding mellett ezt fogjuk megtanulni. Célunk, hogy a képzés során valóban olyan, az e-zenei közegben meghatározó szereplők tartsanak vendégelőadásokat, akik akár a hazai szcéna kezdetétől figyelik és  tapasztalják annak alakulását, és kicsit elrugaszkodva a sémikus marketing látásmódtól, a művész szemével világítják a dolgokat. Zvezda Beta lesz az, akitől rengeteg hasznos gyakolati tanácsot kapnak majd a leendő promoterek, hiszen ő az, aki már több mint  húsz éve a partik aktív szereplőjeként el tudja mondani, mik azok az alapvető felételek, melyeknek teljesülnie kell ahhoz, hogy a DJ jó bulit tudjon csinálni. László Fanni hosszú ideig élt Berlinben, ott szívta magába az e-zenei kultúra alapjait, s itthon kamatoztatta azt. Tőle azt fogjuk megtudni, hogyan kell tárgyalni egy booking ügynökséggel és elmondja miért fontos a hosting, valamint azt, hogyan építhetjük tovább a nemzetközi kapcsolatainkat ezen találkozások során. Ágoston Dani, a PartyNews főszerkeszője a PR fontosságáról fog beszélni, illetve arról, hogy milyen kommunikációs és média eszközökkel lehet egy brandet építeni. Nagy örömünkre Salamon Gergő is a segítségünkre lesz, mégpedig a szponzorációt illetően, a burn képviseletében. Tőle megtudhatjuk, hogy milyen formai és tartalmi kritériumoknak kell megfelelnie egy jó ajánlatnak, amire a szponzorok is felfigyelnek. Fontos megemlítenünk, hogy a vizsgafeladat egy teljes üzleti terv elkészítése lesz, melynek része a szponzorációs ajánlat is. A legsikeresebb ajánlatot a burn díjazni fogja. A kurzust pedig én fogom összefogni és keretet adni ennek a rendkívül sokféle információnak. Azt remélem, hogy a képzés végeztével olyan szakemberek kerülnek ki a padokból, akik remek és tartalmas rendezvényekkel fogják színesíteni a hazai e-zenei életet.

Mikortól indul a kurzus és hol lehet jelentkezni?

A kurzus április 23-n indul, április 20-ig lehet jelentkezni a ww.zeneiparihivatal.hu oldalon megadott e-mailcímen.  Várunk szeretettel mindenkit, aki szeretne hiteles, profi szakemberektől tanulni.